
Som en del av det globala samfundet har vi ett ansvar att agera på klimatområdet. Det innebär att drastiskt minska utsläppen i hela vår värdekedja och anpassa vårt arbete efter globala klimatmål.
Vår klimatstrategi och våra mål
Effekterna av klimatförändringarna märks över hela världen. Vi vidtar åtgärder och samarbetar för att möjliggöra positiv förändring genom följande mål:
RE100: New Balance ska köpa 100 % förnybar el för egenägd verksamhet senast 2025.
Business Ambition for 1.5°C: 2021 gick New Balance med i Business Ambition for 1,5°C. Vi sätter nya vetenskapsbaserade mål enligt ett 1,5-gradersmål för alla våra utsläpp inom scope 1, 2 och 3. Vi ska skicka in våra mål till Science Based Target Initiative för godkännande under 2022. Eftersom vi vet att det är bråttom utökar vi våra åtgärder inom detta område samtidigt som vi slutför målsättningsprocessen.
Vår klimatstrategi är fokuserad på sex brådskande och holistiska åtgärder där vi kan påverka för en meningsfull förändring:
- Energieffektivitet och förnybar energi: Vägen till netto noll börjar med energi. Vi arbetar inom vår egen verksamhet och genom hela vår leveranskedja för att använda mindre energi, elektrifiera processer och övergå till förnybara energikällor.
- Material: Allt vi gör påverkar. Våra produkter – och de material som ingår i dem – bearbetas med energi, vatten och kemikalier i fabriker runt om i världen. Råmaterial som polyester och läder utgör en betydande del av vårt miljöavtryck, så vi prioriterar material med lägre påverkan och hittar sätt att använda en mindre mängd.
- Livslängd och cirkularitet: Vi utmanar oss själva att bryta konsumtionscykler som slutar med deponi genom att tillverka produkter som håller längre, utöka produktanvändningen genom lagning och återanvända produkter vid slutet av deras livslängd.
- Påverkansarbete: Vi använder vår position som ett globalt varumärke för att främja bredare klimatåtgärder utanför våra väggar genom att försöka få regeringar att införa en bättre klimatpolitik, stödja intressegrupper och öka klimatmedvetenheten och klimatåtgärderna bland våra konsumenter.
- Markanvändning: Markanvändning spelar en central roll i arbetet mot klimatförändringarna, så vi arbetar för att eliminera avskogning i hela vår leveranskedja och utforskar den roll som regenerativt jordbruk spelar för våra material.
- Samhällets motståndskraft: Klimatpåverkan märks redan av. Vårt arbete för kvinnors medinflytande och utbildning inom vår leveranskedja är viktiga verktyg för att bygga upp motståndskraft i samhället och göra det möjligt för befolkningar att bättre anpassa sig till utmaningar.
Koldioxidutsläpp
Under 2019, vårt baslinjeår för utsläpp, var våra scope 1- och 2-utsläpp 15 467 MT CO2e, vilket motsvarar mindre än 2 % av vårt totala fotavtryck. Nästan hela vårt fotavtryck finns inom scope 3, som var 1 094 283 MT CO2e.
Även om de är relativt små jämfört med vårt totala fotavtryck, är scope 1- och 2-utsläppen fortfarande viktiga eftersom de representerar vår egenägda verksamhet, och vårt beteende i våra egna fabriker är något vi kan peka på när vi ber våra leverantörer göra samma sak.
År 2020 minskade våra scope 1- och 2-utsläpp med 24 % till 11 804 MT CO2e. Det uppnåddes delvis genom en ökad användning av förnybar el, men 2020 var utsläppen också artificiellt låga över hela linjen på grund av pandemirelaterade nedstängningar. Av minskningen på 24 % tillskriver vi cirka 7 % till ökad användning av förnybar el och 17 % till omfattande covid-19-restriktioner och stängda anläggningar. Under 2021 minskade scope 1- och 2-utsläppen med ytterligare 14,8 % till 10 053 MT CO2e när vi fortsatte att öka våra inköp av förnybar energi och implementerade energibesparingsåtgärder.


2020 var 60 % av vår el var förnyelsebar.
New Balances globala elförbrukning var cirka 55 000 MWh 2020; 60 % kom från förnybar energi, vilket är en ökning från cirka 20 % 2017. Av dessa 60 % köper vi förnybar el och Green-e-certifierade förnybara energicertifikat (REC:er) och ursprungsgarantier (GO:er) till alla kontor, distributionscenter, egenägda butiker och våra Made-skofabriker i USA, Storbritannien och EMEA.
"New Balance har alltid trott på att det är viktigt att göra saker, men hur de görs spelar en ännu större roll. Genom att vidta åtgärder i vår egen globala verksamhet, särskilt i våra egenägda fabriker, kan vi ta en tydlig ledarroll i att eftersträva ett bredare införande av förnybara energikällor och andra åtgärder i hela vår leveranskedja och bransch”, säger Joe Preston, New Balances VD och koncernchef.
Flimby (Storbritannien)
Solpaneler på taket ger cirka 30 % av elen till vår fabrik i Flimby, Storbritannien. Vi håller för närvarande på att kontraktera en installation av en vindturbin som kommer generera tillräckligt med energi för att möta 100 % av fabrikens lokala behov.
Maine Consortium (USA)
Genom Maines Net Energy Billing-program gick New Balance med i ett konsortium av offentliga och privata inköpare för att stödja fyra solenergiprojekt i delstaten Maine. Projekten befinner sig i olika utvecklingsstadier men förväntas vara på plats 2022 och början av 2023. Vi har kontrakterat förnybar energiproduktion som står för cirka 70 % av New Balances nuvarande elförbrukning vid våra fabriker i Maine.
Scope 3
Scope 3-utsläppen står för nästan 99 % av vårt totala klimatavtryck. Vår största scope 3-påverkan är energin som används i vår leveranskedja på nivå 1 och 2, materialen vi använder för att tillverka produkterna och transporten av dessa produkter runt om i världen.
Köpta varor och tjänster stod för 73,6 % av våra scope 3-utsläpp 2021, totalt 852 091 MT CO2e. När det gäller material beror vår klimatpåverkan i hög grad på sulor, polyester och läder, vilket är anledningen till att dessa material är i centrum för vår strategi för föredragna material och produkthållbarhet.

Åtaganden och samarbeten
RE100
RE100 är ett globalt initiativ för världens mest inflytelserika företag som vill införa 100 % förnybar el. Genom att öka företagens efterfrågan på förnybar energi stimulerar vi en större utveckling av förnybara energikällor, ett viktigt steg i övergången till en ekonomi med nollutsläpp.
FN:s modestadga för klimatåtgärder
New Balance gick samman med textil-, kläd- och skobranschen i stort för att stärka ett gemensamt åtagande enligt UN Fashion Industry Charter for Climate Action.
Business Ambition for 1.5°C
Business Ambition for 1.5°C är en uppmaning till brådskande åtgärder från en global koalition av FN-organ, företag och branschledare för att sätta upp vetenskapsbaserade netto noll-justerade mål för utsläppsminskningar.
Outdoor Industry Associations Climate Action Corps
Climate Action Corps är ett samarbete inom friluftsbranschen för att leda klimatåtgärder med målet att bli den första klimatpositiva branschen år 2030.
Samarbete är nyckeln bakom våra insatser inom ansvarsfullt ledarskap. Se mer om vårt intressentengagemang.
Energi i leveranskedjan
Under ett antal år har New Balance hjälpt skoleverantörer att förbättra sin energiprestanda. Vi fokuserar på skofabriker på nivå 1 och bruk och garverier på nivå 2, som står för en betydande del av våra scope 3-utsläpp.
New Balance samarbetar med ledande experter för att betona energieffektivitet och förnybar energianvändning genom hela vår globala leveranskedja. Tillsammans med andra sko- och klädmärken driver vi beteendeförändringar i hela branschen.
Vårt energiprogram för leveranskedjan fokuserar på planering och kapacitetsutbyggnad, och ger varje fabrik vägledning i att skapa sin egen energieffektivitetsplan som prioriterar energibesparingsåtgärder och handlingsplaner. Vi diskuterar regelbundet energifrågor under våra leverantörsworkshoppar och vi samlar in månatliga energiuppgifter från leverantörer med hjälp av vårt system Environmental Impact Data. Vi arbetar med leverantörer för att uppmärksamma föregångare inom energifrågor, delta i utbildningar och hålla energigenomgångar för att bekanta teamen med nyckelverksamheterna och identifiera områden med hög efterfrågan, som visas nedan.

Driva positiv förändring med leverantörerna
GIZ
New Balance har ett nära samarbete med GIZ Energy Support Program (GIZ/ESP) GmbH i syfte att bidra till utsläppsminskningar och gröna tillväxtstrategier i Vietnam. I samarbete med GIZ har vi implementerat flera program i vår leveranskedja för att förbättra energieffektiviteten, utbilda fabriksteam i energihantering och utveckla energiprojekt med solpaneler på taket.
Senast registrerade vi våra vietnamesiska skoleverantörer i SEEG (Small Energy Efficiency Group) som ger fabriksteam energiutbildning, så att de kan identifiera meningsfulla energibesparingsmöjligheter.
IFC
Under 2016 blev New Balance ett av de första skomärkena som samarbetade med IFC (International Finance Corporation) för att lansera deras VIP-program (Vietnam Improvement Program) för att öka hållbarheten inom kläd-, textil- och skosektorn. VIP-programmet syftar till att främja grön tillväxt i leveranskedjorna inom den tillverkande textil-, kläd- och skosektorn i Vietnam. De utvärderar övergripande resurseffektiviteten och alternativ för ren energi vid leverantörsfabriker genom detaljerade tekniska bedömningar, utbildningar och programutveckling. IFC:s program är unikt på så sätt att det också hjälper fabriker att hitta finansiering till större, mer komplexa projekt som annars kanske inte skulle vara tillgängliga.
Under två år (2019–2020) uppnådde New Balances leverantörer i VIP-programmet sammanlagda årliga besparingar på mer än 11 800 MWh, 9 500 MT CO2e och 700 000 USD.
Aii
New Balance arbetar med Aii (Apparel Impact Institute) i deras CLP-program (Carbon Leadership Program) och CbD-initiativ (Clean by Design).
Från och med 2022 har New Balance registrerat 20 leverantörer i CLP-programmet för att genomgå inledande koldioxidutvärderingar som jämför leverantörernas beredskap, bedömer mognad, identifierar skalbara energisparåtgärder och skapar planer för ännu bredare engagemang.
New Balance har arbetat med CbD sedan 2015 för att minska energi- och vattenförbrukningen vid strategiska textilfabriker. Sex av våra viktigaste textilfabriker i Kina och Taiwan (ROC) har deltagit i eller håller på att genomföra CbD-programmet. Fyra av fabrikerna som slutförde programmet uppnådde kombinerade minskningar av växthusgaser på 6 500 MT CO2e och vatten på över 1,3 miljoner m3.
Från och med 2021 inför vi ett nytt pilotkoncept med Aii för att tillämpa CbD-strategier under utformnings- och byggfasen av ett nytt bruk, i syfte att fastställa riktlinjer och bästa praxis att använda som modell för framtida anläggningar.
Paiho var ett av bruken som deltog i CbD-programmet mellan hösten 2019 och december 2021. Efter en grundlig bedömning bestod deras bästa besparingsmöjligheter av underhåll av ångfällor, naturlig belysning, ångventilisolering, reparation av läckande luftkompressorer, byte av torkar mot vakuumutsugningsmaskiner, spillvärmeavskiljning för torkning och minskat överflöde av kylvatten.
Genom att delta i CbD-programmet fick Paiho värdefull hjälp och identifierade årliga minskningar av växthusgaser på 2 581 MT CO2e (10 % av de totala utsläppen), vattenbesparingar på 41 000 m3 (12 % av den totala förbrukningen) och kostnadsbesparingar på 370 000 USD, vilket var en återbetalning på mindre än 1 år.
Förnybar energi i leveranskedjan
New Balance har ett nära samarbete med leverantörer för att påskynda deras övergång till förnybar energi. I Vietnam samarbetade vi med IFC och GIZ för att utvärdera genomförbarheten av solpaneler på taket och vägleda leverantörerna genom utvecklingsprocessen. Sedan 2019 har 15 nya solcellssystem lagts till i vår leveranskedja.
En av våra nivå 1-skoleverantörer i Vietnam installerade ett 1,2 MW-system som kan tillhandahålla 15 % av deras årliga elbehov, vilket resulterar i en minskning av koldioxidavtrycket med 1 875 MT CO2e per år. En sulleverantör på nivå 2 installerade ett solcellssystem på 2,3 MW på taket som kan ge 58 % av det totala energibehovet, vilket leder till en årlig koldioxidreduktion på 2 546 MT CO2e.

Klimatförespråkare
Vi har ambitiösa mål där det krävs samarbete för att vi ska uppnå dem. Det är därför vi arbetar med regeringar för att anta ny klimatpolitik och med våra kunder för att bredda engagemanget. Under 2021 var New Balance mer aktivt än någonsin – här är några höjdpunkter:
1% for the Planet: Donationer från vårt 1-procentsprogram stödjer ideella organisationer som Protect Our Winters, som arbetar med klimatförändringar och skyddar offentlig mark.
Workshop med det brittiska generalkonsulatet i Vietnam: I maj 2021 talade New Balance med COP26-ordföranden Alok Sharma under hans besök i Vietnam, angående behovet av större tillgång till förnybar energi i vår internationella tillverkningsverksamhet.
OIA (Outdoor Industry Association): I september 2021 undertecknade New Balance OIA:s försoningsbrev som stöd för starka klimatbestämmelser i den amerikanska försoningspropositionen, vilket påverkade USA:s position vid COP26.
Corporate Clean Energy Alliance: New Balance gick med i den amerikanska myndigheten för internationell utveckling, USAID:s, Clean Energy Alliance, och arbetade med värdregeringar och likasinnade partner för att underlätta snabb utbyggnad av ren energi i Sydostasien.

Markanvändning har betydande effekter på klimatförändringen och ekosystemens allmänna hälsa. Vi arbetar för att säkerställa att vår leveranskedja är fri från avskogning och vi undersöker hur regenerativt jordbruk kan spela en roll i vår materialförsörjning. Vi är i ett tidigt skede av vår resa och det kommer krävas mycket högre nivåer av spårbarhet i vår leveranskedja – ända tillbaka till råvarustadiet.
Regenerativt jordbruk
New Balance är medlem i Savory Institutes Land to Market-program, en resultatbaserad inköpslösning för råmaterial som kommer från verifierad regenerativ mark. Under 2023 kommer New Balance att introducera produkter tillverkade med läder från verifierade regenerativa rancher, och vi arbetar aktivt med att öka de regenerativa inköpen ytterligare i hela leveranskedjan.
Avskogning
Läder och papper är två av våra största avskogningsrisker. Läder är ett av våra främsta skomaterial och papper är vårt primära förpackningsmaterial. När det gäller läder fortsätter vi att öka våra regenererande insatser och vi arbetar tillsammans med kollegor och LWG (Leather Working Group) för att förbättra spårbarheten av läder genom hela skoleveranskedjan.
För papper maximerar vi först det återvunna innehållet och ökar skogscertifieringen för eventuellt kvarvarande jungfruligt innehåll. Våra skokartonger innehåller 90 % återvunnet innehåll, och de flesta av våra shoppingkassar i USA och Europa är FSC- (Forest Stewardship Council) eller PEFC-certifierade (Program for the Endorsement of Forest Certification). Fraktkartonger som används i våra egna distributionscenter i USA är certifierade enligt SFI (Sustainable Forest Initiative).