Behöver du kontakta oss?

Mån till Fre

09.00 - 20.00 (CET)

Chatt endast på lör. 09.00 - 13.00 (CET)

Sön stängt.

Pronationsguide och skotyper

Att hitta rätt passform för löpskor handlar inte bara om storlek. Det handlar om att de ska ha de funktioner som du behöver för att prestera så bra som möjligt. Vårt allra bästa resultat skapas i New Balance Sports Research Lab i Lawrence, Massachusetts, där vi investerar otaliga timmar i att studera löppronation.

Vad är pronation vid löpning?

Definitionen av pronation är enkel: det hänvisar till dina fötters naturliga rörelse när du går eller springer. Om du får ont när du löper ute eller på löpbandet kan det göra en enorm skillnad att förstå pronation, eftersom du då enkelt kan ta itu med problemet, vilket vanligtvis innebär att hitta rätt löpsko för din gång. När du löper följer du normalt antingen ett mönster av överpronation (som ibland kallas "pronerade fötter"), normal pronation eller supination (som kallas för "underpronation"). När du känner till din gång är du mycket bättre rustad att välja de perfekta löpskorna, så att du kan få ut det mesta av din träning och, viktigast av allt, hålla dig smärtfri. 

Typer av pronation

Överpronation: Överpronation är när fotleden rullar för långt nedåt och inåt för varje steg du tar. Problemet är att fotleden fortsätter att sjunka när foten ska trycka av från marken, vilket resulterar i att stortån och den andra tån får arbeta hårdare.

Supination: Supination, eller underpronation, fungerar på motsatt sätt till överpronation. Det är när foten rullar för långt utåt för varje steg. I detta fall läggs all stress på lilltån och de yttre tårna. 

Neutral pronation: Neutral pronation är när dina fötter och vrister håller rätt riktning när du löper, vilket gör det mindre sannolikt att du kommer att drabbas av skador eller smärta från din träning. När hälen landar rullar foten naturligt och jämnt mot tårna, med fotvalvet lätt kollapsat inåt för att absorbera stöten.

Måttlig pronation: Måttlig pronation kan hänvisa till antingen överpronation eller supination, och innebär att du har en liten tendens till en av dessa, men inte särskilt stor.

Vad är överpronation? 

Överpronation är när foten och fotleden rullar för långt inåt medan du springer, vilket resulterar i att din stortå och andra tå får ta det mesta av stöten när du trycker iväg från marken. En av de vanligaste skadorna som orsakas av överpronation under löpning är skenbensspjäll. Det beror på att den bakre skenbenssenan överbelastas, och att foten ständigt roterar, vilket leder till att skenbenet i underbenet roterar för mycket. Orsakerna till överpronation är ofta anatomiska, och personer med naturligt platta eller mycket flexibla fötter lider mest. Det bästa sättet att åtgärda problemet är att använda skor som erbjuder mycket stabilitet och stöd.

Vad är supination?

Supination hänvisar till en naturlig rullning utåt av foten när du går eller springer, vilket gör att lilltån och de yttre tårna får ta för stor del av stöten när du trycker iväg från marken. Det förekommer mest hos personer med särskilt höga, stela fotvalv – i princip motsatsen till överpronation. Några vanliga skador som orsakas av supination är fotledsskador, löparknä, hälseneinflammation och plantarfasciit. Om du tror att du har underpronation/supination är det bästa sättet att åtgärda det att använda löparskor med stor stötdämpning och flexibilitet. 

Pronationstest och gånganalys 

För att undersöka ditt gångmönster när du löper finns det några enkla gånganalystester du kan göra. Titta först på sulorna på dina löparskor. Om de har mycket slitage på utsidan ser det ut som att du antagligen supinerar när du springer. När du lägger skon platt på marken kan de också luta något utåt. Om de ser mest slitna ut på insidan av sulan är det troligt att du har överpronation.

Du kan också utföra ett pronationsfotavtryckstest, vilket innebär att du blöter ner din fot och skapar ett fotavtryck på en bit kartong. Om avtrycket ser ut som en hel fotsula, utan någon lucka där ditt fotvalv ska vara, har du platta fötter och kan då ha överpronation. Om fotavtrycket mestadels är av utsidan av din fot med ett stort mellanrum i avtrycket där ditt fotvalv är indikerar detta att du har ett högre fotvalv än vanligt och kan ha supination när du löper. 

Guide för skotyp för pronation 

Oavsett om du har en tendens till överpronation eller supination har vi något för dig vårt sortiment med innovativa, högteknologiska löparskor. För dig med supination rekommenderar vi ett par skor med fotvalvsstöd för att balansera ditt steg. Och för dig med överpronation dämpar ett par löpskor med maximalt stöd din överflexibilitet för en jämnare och smärtfri gång. Du kan hitta rätt löparskor för dig här med hjälp av filtret "Stödtyp".

Guide för skotyp för pronation 

Oavsett om du har en tendens till överpronation eller supination har vi något för dig vårt sortiment med innovativa, högteknologiska löparskor. För dig med supination rekommenderar vi ett par skor med fotvalvsstöd för att balansera ditt steg. Och för dig med överpronation dämpar ett par löpskor med maximalt stöd din överflexibilitet för en jämnare och smärtfri gång. Du kan hitta rätt löparskor för dig här med hjälp av filtret "Stödtyp".

De bästa löpskorna för överpronation

De bästa löpskorna för överpronation är de som erbjuder extra stabilitet och stöd för att hålla tendensen för fotleden att rulla inåt och nedåt till ett minimum. Bara för att du väljer ett par skor med bättre stöd betyder inte det att du behöver tyngas ner. Alla våra stabila skor för rörelsekontroll är tillverkade av överlägsna, lätta material, som gör att du kan hålla dig flexibel. Det gäller även vårt utbud av New Balance 860 löparskor för överpronation.

Bästa löparskorna för supination 

De bästa löparskorna för supination är de som ger reaktiv stötdämpning och extra flexibilitet, tillsammans med hälstöd för att hjälpa de som har ett högre fotvalv än normalt. Det betyder dock inte att man behöver kompromissa med stabiliteten, eftersom alla våra flexibla och stötdämpande löparskor även är utformade för att ge dig det stöd du behöver, kilometer efter kilometer. Kolla in 1080 New Balance löparskor

Skotyp Varför du bör använda den

Neutral stötdämpning

För idrottare som söker ultimat stötdämpning för sina träningspass.

Stabilitet

Som en neutral sko med stötdämpning, men med måttlig pronationskontroll.

Lättvikt

Utformad för idrottare som värdesätter snabbhet och smidighet i lätta, reaktiva skor.

Minimal

Lättviktsskor med låg profil som erbjuder en passform och känsla som om du vore barfota.

Rörelsekontroll

Maximal kontroll, stabilitet och stöd för dem med måttlig till svår överpronation.